Effektiv behandling af parodontitis i Vinderup

Parodontitis er kort beskrevet en infektion (betændelse) i tandkødet og knoglen lokalt omkring tandrødderne, som ubehandlet kan betyde at tænderne går løse og mistes.

Fra tandkødsbetændelse til parodontitis

Parodontitis starter altid med betændelse i tandkødet. Tandkødsbetændelse kendetegnes ved at tandkødet let bløder, og det kan være hævet og ømt.

Tandkødsbetændelse opstår når man ikke får børstet bakteriebelægningerne af tænderne langs med tandkødsranden. På den måde ophobes bakterier og tandsten ved og under tandkødsranden.

Herefter kan bakterierne og infektionen langsomt brede sig ned langs tandrødderne, således at kæbeknoglen, som tandrødderne sidder i, involveres.

Når der på den måde er opstået en infektion i knoglen, reagerer den ved langsomt at forsvinde omkring rødderne, så tænderne går løse og slutteligt mistes.

Efterhånden som parodontitis udvikler sig, bliver tandkødslommerne omkring tænderne dybere, og det giver gode vækstbetingelse for de skadelige bakterier, der ødelægger knoglen i bunden af tandkødslommerne.

Hvordan behandles parodontitis?

Behandlingen af parodontitise omfatter udvidet tandrensning og omhyggelig rengøring af rodoverfladerne samt optimering af det daglige renhold. Behandlingen suppleres i nogle tilfælde med antibiotika, operation og laserterapi.

Book din tid

Benyt vores online booking til at bestille tid ved tandlægen. Du kan også kontakte klinikken på telefon eller mail.

BEstil tid

Tilskud fra "Danmark"

Er du medlem af Sygeforsikringen "danmark", kan du få tilskud til din tandbehandling

Læs mere