Lider du af knæk i kæbeleddet eller hovedpine?

Hvis kæbeleddet overbelastes eller belastes forkert, vil de første symptomer fra leddet være en knæklyd. Et forkert sammenbid på tænderne vil ofte medføre en uheldig belastning i kæbeleddet.

kæbeledsproblemer

Ca. 10 % af den voksne danske befolkning har i varierende grad problemer med kæbeleddet. Det viser sig hyppigst som en knæklyd eller knækfølelse fra et eller begge kæbeled, eventuelt kombineret med en låsning af leddet eller en nedsættelse af gabeevnen og i nogle tilfælde er det ledsaget af smerter.

Kæbeleddet, sammenbidet på tænderne og tyggemusklerne skal fungere sammen på en god måde. Gør de ikke det, vil man få problemer med en eller flere af de nævnte dele.

En knæklyd fra kæbeleddet er tegn på, at sammenbidet på tænderne ikke passer som skal og derved ikke giver kæbeledet de rigtige arbejdsbetingelser.

I kæbeleddet ligger en bruskskive, som skal fordele belastningerne mellem knogleoverfladerne i leddet. Hvis bruskskiven slides eller forskubbes, vil det føles som en skurrende lyd eller en knæklyd. Begge dele er udtryk for at leddet er belastet forkert og tegn på en begyndende eller fremskredet slidgigt i kæbeleddet.

Behandling af kæbeledssmerter med en bidskinne

Det rigtige samspil mellem sammenbidet og kæbeleddet kan etableres med en aftagelig bidskinne. Ved fremstilling af en aftagelig bideskinne, der korrigerer sammenbidet, kan ledsymptomerne reduceres eller fjernes.

Bidskinnen simulerer, så at sige, det optimale sammenbid og giver derved de bedste funktionsbetingelser for kæbeleddet.

En bidskinne er aftagelig og i nogle situationer kan man klare sig med at bruge skinnen et vist antal timer i døgnet, typisk om natten. I de situationer, hvor man ikke kan nøjes med at bruge skinnen om natten, vil vi efter en periode med skinnebrug, have mulighed for at bygge det optimal sammenbid op på de naturlige tænder.

Book din tid

Benyt vores online booking til at bestille tid ved tandlægen. Du kan også kontakte klinikken på telefon eller mail.

BEstil tid

Tilskud fra "Danmark"

Er du medlem af Sygeforsikringen "danmark", kan du få tilskud til din tandbehandling

Læs mere