En rodbehandling i tide kan bevare tanden

En tand skal rodbehandles, hvis der opstår betændelse i tandnerven. Den mest almindelige årsag til dette er, at et hul eller en revne i tanden kommer så tæt på tandnerven, at bakterier får adgang til nerven.

Rodbehandling af en tand

De almindelige symptomer på infektion i tandnerven er kraftig tandpine, i nogle tilfælde kombineret med tydelig hævelse omkring den berørte tand.

Selve behandlingen går ud på at fjerne den betændte eller døde nerve i tanden. Ved hjælp af lokalbedøvelse kan en rodbehandling altid gennemføres uden smerter.

Når rodkanalerne i tanden er rensede og desinficerede, laves en tæt og forseglende fyldning af hver rodkanal. Den samlede behandling vil ofte omfatte to til tre besøg på klinikken.

En rodbehandling er ikke altid ensbetydende med, at man kan fjerne infektionen lokalt omkring tandens rodspids og dermed bevare tanden. Derfor er det meget vigtigt at behandle huller eller revner i tænderne så tidligt at risikoen for problemer med tandnerven reduceres. Behandlingsmæssigt er eneste alternativ til rodbehandling, at fjerne tanden, således at der ikke sker spredning af infektionen til andre dele af kroppen.

Efter en rodbehandling

Når en tand er rodbehandlet vil den altid være noget svagere end en tand med en sund og levende tandnerve.

Efter tanden er rodbehandlet restaureres den derfor altid med plast, da plastmaterialet giver den stærkest mulige fyldning. I de fleste tilfælde er selv den bedste plastfyldning ikke stærk nok, til at sikre tandens funktion på længere sigt. I disse tilfælde skal tanden omsluttes med en tandkrone, som sikrer at den ikke knækker.

Undersøgelser viser at 2/3 af rodbehandlede tænder knækker eller mistes indenfor 5 år, hvis de ikke forsynes med en tandkrone.

Kontakt os

Du kan ringe til os i vores telefontid eller du kan sende os en mail. Vi ringer dig gerne op, hvis du udfylder vores formular.

KOntakt os

Kvalitetssikring

VI har et højt kvalitetsniveau og kan dokumentere, at klinikken lever op til alle krav fra myndighederne.